Tarikh : 23 Mei 2016
Hari : Isnin
Masa : 10.00 –
11.15 tengah hari
Tingkatan
: 2 Kreatif
Bil.
Pelajar : 20 orang
Bidang : Seni Halus
Unit
Pembelajaran : Arca (Arca Timbulan)
Tema : Kad ucapan hari Raya
Hasil Pembelajaran:
Pada akhir pembelajaran murid dapat:
1. Menjelaskan secara
lisan jenis-jenis arca.
2.
Menghasilkan kad ucapan arca timbulan dengan
mengaplikasikan teknik kepingan kotak terbuang
dan kertas warna mengikut tema yang diberikan.
3. Memastikan karya
yang dihasilkan kemas, kreatif dan berdisiplin.
Pengetahuan sedia
ada:
Murid
pernah melihat warna melalui pengalaman langsung dan media massa.
Penggabungjalinan
Kemahiran:
1. Mengetahui kemahiran
teknikal dalam mata pelajaran Kemahiran Hidup.
2. Mengetahui imej-imej
arca timbulan pada zaman dahulu dalam
mata pelajaran Sejarah.
KBAT : Kemahiran menganalisis,
membuat identifikasi ,menjana idea,
membuat kesimpulan,
mencipta, menghiasi dan klasifikasi.
Nilai : Rasional, kesabaran,
bekerjasama,keberanian dan kejujuran.
Alat/ Bahan : Kepingan kotak terbuang, kertas warna, pisau,gunting,
gam, pensil,
slaid Powerpoint.Video set induksi.
Rujukan : Hassan
Mohd Ghazali, ( 2013). PBS Pendidikan
Seni Visual Tingkatan
2, Citra
Grafik, Tanjung Malim, Perak.
: Mazlan
Othman,Ruzita Tapah ( 2015), Teks Lengkap Pendidikan Seni
Visual
PPPM Tingkatan 2, Oxford Fajar Sdn.Bhd, Kuala Lumpur.
: http://pendidikansenivisualsk.blogspot.my/2012/07/kenali-
warna-warna-dalam-seni.html
LANGKAH
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
SET INDUKSI
(5 MINIT)
|
Paparan video ( teka-teki Tajuk Pengajaran
Permulaan untuk arca)
|
·
Murid
diarahkan melihat video yang telah disediakan oleh guru.
·
Murid
menjawab persolan- persoalan yang diajukan oleh guru melalui video yang
dipaparkan di skrin.
·
Murid
mengenalpasti jenis-jenis arca.
·
Murid
mendapat jawapan tentang pengajaran dan pembelajaran pada kelas hari itu iaitu tajuk “ Seni Halus arca”.
|
KBAT
·
Menganalisis
BBM
·
Video
Set induksi
https://www.youtube.com/watch?v=-mwAkIZWB7Y
|
LANGKAH 1 (10 MINIT)
|
Penerangan secara ringkas tentang maksud, jenis-jenis arca,
fungsi dan penghayatan.
Kategori arca:
·
Arca
Estetik
·
Arca
berfungsi
Jenis-jenis arca:
·
Arca
luakan
·
Arca timbulan
·
Arca
Asemblaj
·
Arca
Mobail
·
Arca
Binaan
·
Arca stabil
|
·
Murid
mengenalpasti jenis-jenis arca melalui slide powerpoint yang ditunjukkan.
·
Murid
membuat klasifikasi jenis-jenis arca .
·
Murid
disoal oleh guru supaya murid dapat mengimbas kembali apa yang dipelajari
sebentar tadi.
|
BBM
·
Slaid (PowerPoint)
Contoh gambar, jenis-jenis arca
KBAT
·
Menganalisis
·
Membuat klasifikasi
NILAI
·
Rasional
·
kejujuran
|
LANGKAH 2 (15 MINIT)
|
·
Demonstrasi
aktiviti menghasilkan arca timbulan menggunakan kertas dan kotak
|
·
Murid
melihat cara-cara penghasilan kad ucapan hari raya dengan mengaplikasikan teknik kepingan kertas
kotak kertas warna.
·
Murid
dapat membuat identifikasi terhadap proses penghasilan kad ucapan hari raya
oleh guru.
·
Murid mendengar
arahan keselamatan dan penggunaan bahan bahan dari guru.
|
KBAT
·
Menganalisis
·
Membuat
identifikasi
BBM
·
Kertas
warna
·
Kepingan
kotak terbuang
·
pensil
·
Gunting
·
Gam
·
pisau
NILAI:
|
LANGKAH 3 (40 MINIT)
|
·
Aktiviti
murid menghasilkan karya arca timbulan
menggunakan kertas kotak mengikut tema iaitu kad ucapan” hari raya” yang
diberikan dengan penggunaan aplikasi Asas Seni Reka iaitu Prinsip Rekaan dan
Unsur Seni.
·
Proses penghasilan:
1.
Sediakan
alat dan bahan
2. Proses lakaran idea untuk digunakan bagi membentuk arca
timbulan pada kertas.
3. Proses melakar dan memotong kertas kotak mengikut bentuk yang
dikehendaki.
4. Karya akhir murid
|
·
Murid
mendengar arahan guru sebelum proses penghasilan karya dibuat.
·
Murid
menghasilkan karya secara berkumpulan (
3 kumpulan) dengan bimbingan daripada guru.
·
Murid
dapat mencipta pelbagai jenis corak kepingan kotak terbuang dan kertas warna
dalam penghasilan arca timbulan.
·
Murid
menghiasi kad ucapan dengan menggunakan pelbagai hiasan corak kertas warna
dan kotak terbuang.
·
Murid
mula menjana idea untuk menghasilkan
kad ucapan hari raya.
·
Murid
bertanyakan soalan apabila menghadapi masalah dalam proses penghasilan karya.
|
.
KBAT
·
Mencipta
·
Menghiasi
·
Menjana
idea
BBM
·
Kertas Kotak terbuang
·
Kertas warna
·
Pisau
·
Gam
·
Gunting
·
Pensil
Nilai
·
Kesabaran
·
Bekerjasama
·
Keberanian
|
LANGKAH 4
(10 MINIT)
|
Apresiasi dan Kritikan
Proses membuat penilaian dan kritikan terhadap karya arca
timbulan yang dihasilkan oleh murid.
·
Penilaian
·
Apresiasi
·
Kritikan
|
·
Murid
berhenti daripada membuat karya.
·
Setiap
wakil murid diarahkan kehadapan mengikut kumpulan untuk mempamerkan dan
membentangkan tentang hasil karya mereka.
·
Murid
berkongsi pengalaman maklumat semasa penghasilan karya dilakukan.
·
Murid
berinteraksi bersama guru dalam mengkritik karya.
|
KBAT
·
Membuat
kesimpulan
Nilai
·
Rasional
·
Kejujuran
·
Bekerjasama
|
PENUTUP
|
·
Rumusan
tentang pengajaran tajuk arca
|
·
Murid
mendengar kesimpulan daripada guru tentang hasil pembelajaran yang telah
diajar.
·
Murid
diarahkan untuk mengemas kelas.
|
KBAT
·
Membuat
kesimpulan
Nilai
·
Bekerjasama
·
Kejujuran
|
Refleksi :
No comments:
Post a Comment
Terima kasih sudi singgah komen