Rancangan Pengajaran Harian ( Asas Seni )
Tarikh : 30 March 2015
Hari :
Isnin
Waktu : 2
waktu
Masa :
10.50 – 12.10 tengah hari (1 jam 20 minit)
Tingkatan : 1
Arif
Bil. Pelajar : 30
orang
Bidang
: Asas seni reka
Unit Pembelajaran : Warna
Tema : Roda
warna
Tempat : Bilik PSV
Di akhir pembelajaran, murid dapat :
Kognitif : Menyatakan definisi warna dan memahami campuran
warna dalam menghasilkan warna kedua dan ketiga.
Psikomotor :Mengaplikasikan pengetahuan yang diajar dan menghasilkan roda
warna setiap individu
.
Afektif :
Memahami cara dan teknik dalam menghasilkan lukisan ruang jauh
dan dekat dengan kreatif,
inovatif, kemas dan Berdisiplin.
TAJUK
|
BAND
|
DISKRIPTOR
|
Asas seni reka :
Warna
|
2
|
Menghuraikan langkah-langkah penghasilan roda warna secara lisan bagi
memastikan objektif tercapai.
|
3
|
Menghasilkan roda warna seperti yang ditunjukkan oleh guru.
|
|
4
|
Memahami penghasilan roda warna dengan baik dan kreatif bagi
membolehkan isi pembelajaran tercapai dengan sempurna.
|
Pengetahuan sedia
ada : Murid pernah
melihat jenis-jenis warna melalui
Pengalaman
langsung dan sekeliling.
Penggabungjalinan kemahiran : Sains
KBKK
: Membanding
beza, meneliti, membuat ramalan
Nilai
: kepekaan, berdisiplin, kemas
Bahan : warna air (buncho), berus, kertas
LANGKAH
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
Induksi
(10 minit)
|
Permainan : teka warna
|
1. Murid menutup mata
2. Guru mengedarkan satu keping kad yang berwarna kepada setiap murid
3. Apabila guru berkata BUKA MATA, setiap pelajar akan memerhati warna
yang ada pada kad.
·
Kad bersaiz 3in X 4 in.
4. Guru mencungkil pengetahuan sedia ada murid tentang jenis-jenis warna
seperti yang ada pada kad setiap murid.
5. Guru mula menerangkan isi pembelajaran pada hari ini ialah warna.
6. Guru menunjukkan cardboard yang dipenuhi dengan warna.
|
BBM :
Kad berwarna
Strategi :
Permainan berpusatkan murid
|
LANGKAH 1
(10 MINIT)
|
Aras 1 : pengetahuan dan
Kefahaman
·
Penerangan tentang definisi warna, konsep
warna
·
Guru mempamerkan cardboard yang dipenuhi
dengan contoh-contoh warna.
·
Guru menerangkan langkah-langkah
menghasilkan warna sekunder dan tertier.
|
1.Murid diedarkan dengan nota warna.
·
Murid meneliti nota dan memahami isi
pembelajaran hari tersebut.
·
Murid memerhati dan memahami apa yang
diterangkan oleh guru.
2. selepas selesai mendengar penerangan, murid menjawab soalan ringkas
yang disoal oleh guru.
Contoh : murid-murid, warna terbahagi kepada
berapa?
: apakah cara-cara untuk
menghasilkan warna
sekunder?
: apakah kegunaan warna?
: siapa suka warna hijau?
3. Murid
membuat sesi latihan ( isi tempat kosong) untuk melihat sejauh mana kefahaman
pelajar terhadap isi pembelajaran yang disampaikan.
|
Deduktif - umum
BBM : Cardboard pelbagai jenis warna
ABM : nota ringkas
Tentang warna
Kertas soalan
TEKNIK : soal jawab
Sumbang saran
|
LANGKAH 2
(10 MINIT)
|
Aras 2 : Analisis dan Aplikasi
·
Teknik campuran
·
Guru menunjukkan demonstrasi menghasilkan
warna dengan menggunakan warna air (buncho)
-
Guru mencampur warna-warna asas di
hadapan pelajar dengan menggunakan test tube bersaiz besar.
|
1. Murid membentuk satu bulatan besar di sekeliling guru dan melihat guru membuat demonstrasi cara
mencampur warna.
2. Murid meneliti bahan-bahan yang akan digunakan.
3. Sambil membuat demonstrasi, murid akan menjawab setiap persoalan yang
disoal begitu juga dengan guru akan menjawab setiap soalan yang diajukan oleh
murid.
Contoh : Guru :kenapa kita menggunakan at
air, bukan
warna pensel?
Murid : apakah akan
terjadi jika kami tersalah
Mencampur warna?
4. Murid memerhati dan meneliti cara
guru menghasilkan roda warna
|
DBAE : estetik seni
ABM : warna air (buncho)
Berus
Kertas lukisan A3
Test tube
Teknik : soal jawab
Demonstrasi
|
LANGKAH 3
(40 minit)
|
Aras 3 : penilaian dan penghasilan
Produk
·
Murid menghasilkan karya masing-masing
·
Guru sebagai fasilitator
|
1. Murid diedarkan bahan
2. Murid mengaplikasikan isi pembelajaran yang diajar dari guru secara
individu.
·
Langkah 1 – melukis bulatan (roda warna)
di kertas A3
·
Langkah 2 – membancuh warna.
·
Langkah 3 – warna yang terhasil akan di
sapu pada roda warna (kotak)
·
Langkah 4 – ulang langkah 3 sehingga roda
warna sempurna
·
Buat kemasan pada roda warna
3. Murid menghasilkan karya dengan bimbingan guru
4. Murid bertanyakan soalan apabila mengalami masalah dalam penghasilan
warna
5. Guru sebagai fasilitator atau pembimbing.
|
DBAE : penghasilan
Produk
Teknik : berpusat dari
Murid
Soal jawab
ABM : Kertas lukisan A3
Warna air (buncho)
Berus
|
PENUTUP
(10 minit)
|
Apresiasi dan kritikan
·
Proses membuat penilaian
·
Guru memberi peneguhan dan pujian
terhadap karya murid.
-
Penutup
-
Penilaian
-
Apresiasi
-
Kritikan
-
Rumusan
|
1. Murid mempamerkan hasil karya di hadapan kelas. (Guru menggantung
hasil roda warna pelajar)
2. Murid diberi peluang untuk memberi pendapat mengenai isi pembelajaran
pada hari tersebut
3. Guru dan murid akan mula berbincang dengan menggunakan bahasa seni
visual dalam mengkritik karya.
4. Guru mengaitkan karya yang dihasilkan dengan kehidupan harian.
5. Guru mengukuhkan semula tajuk pelajaran yang dipelajari hari tersebut.
6. Seterusnya bagi mengingati kembali sesi pembelajaran, murid diedarkan
sehelai kertas yang mempunyai peta pokok (I think) dan mengingati kembali penghasilan
warna sekunder dan tertier.
7. Murid mendengar kesimpulan daripada guru tentang hasil pembelajaran
yang diajar.
|
DBAE : kritikan seni
Strategi : kaedah
Perbincangan
Teknik : soal jawab
ABM : kertas peta pokok
|
No comments:
Post a Comment
Terima kasih sudi singgah komen