Search This Blog

Friday 10 November 2017

Rancangan Pengajaran Harian ( Warna)




 Rancangan Pengajaran Harian ( Asas Seni )


Tarikh                         :  30 March  2015
Hari                            : Isnin
Waktu                         : 2 waktu
Masa                           : 10.50 – 12.10 tengah hari (1 jam 20 minit)
Tingkatan                   : 1 Arif
Bil. Pelajar                  : 30 orang
Bidang                         : Asas seni reka
Unit Pembelajaran      : Warna
Tema                           : Roda warna
Tempat                        : Bilik PSV

Di akhir pembelajaran, murid dapat :

Kognitif                      :  Menyatakan definisi warna dan memahami campuran warna dalam   menghasilkan warna kedua dan ketiga.

            Psikomotor                 :Mengaplikasikan pengetahuan yang diajar dan menghasilkan roda
                                                 warna setiap individu
.
             Afektif                      : Memahami cara dan teknik dalam menghasilkan  lukisan ruang jauh 
                                                 dan dekat dengan kreatif, inovatif, kemas dan Berdisiplin.



TAJUK
BAND
DISKRIPTOR




Asas seni reka :
Warna

2

Menghuraikan langkah-langkah penghasilan roda warna secara lisan bagi memastikan objektif tercapai.

3
Menghasilkan roda warna seperti yang ditunjukkan oleh guru.


4
Memahami penghasilan roda warna dengan baik dan kreatif bagi membolehkan isi pembelajaran tercapai dengan sempurna.



                     

Pengetahuan sedia ada                            : Murid pernah melihat jenis-jenis warna melalui    
                                                                     Pengalaman langsung dan sekeliling.

Penggabungjalinan kemahiran            : Sains
KBKK                                                     : Membanding beza, meneliti, membuat ramalan
Nilai                                                         : kepekaan, berdisiplin, kemas
Bahan                                                      : warna air (buncho), berus, kertas





LANGKAH
ISI PELAJARAN
AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
CATATAN

Induksi
(10 minit)

Permainan :  teka warna

1.      Murid menutup mata
2.      Guru mengedarkan satu keping kad yang berwarna kepada setiap murid
3.      Apabila guru berkata BUKA MATA, setiap pelajar akan memerhati warna yang ada pada kad.
·         Kad bersaiz 3in X 4 in.
4.      Guru mencungkil pengetahuan sedia ada murid tentang jenis-jenis warna seperti yang ada pada kad setiap murid.
5.      Guru mula menerangkan isi pembelajaran pada hari ini ialah warna.
6.      Guru menunjukkan cardboard yang dipenuhi dengan warna.

BBM :
Kad berwarna


Strategi :
Permainan berpusatkan murid

LANGKAH 1
(10 MINIT)

Aras 1 : pengetahuan dan
             Kefahaman

·         Penerangan tentang definisi warna, konsep warna

·         Guru mempamerkan cardboard yang dipenuhi dengan contoh-contoh warna.

·         Guru menerangkan langkah-langkah menghasilkan warna sekunder dan tertier.


1.Murid diedarkan dengan nota warna.

·         Murid meneliti nota dan memahami isi pembelajaran hari tersebut.
·         Murid memerhati dan memahami apa yang diterangkan oleh guru.

2. selepas selesai mendengar penerangan, murid menjawab soalan ringkas yang disoal oleh guru.
 Contoh : murid-murid, warna terbahagi kepada berapa?  

              : apakah cara-cara untuk menghasilkan warna
                sekunder?

              : apakah kegunaan warna?

              : siapa suka warna hijau?

3. Murid membuat sesi latihan ( isi tempat kosong) untuk melihat sejauh mana kefahaman pelajar terhadap isi pembelajaran yang disampaikan.



Deduktif - umum

BBM : Cardboard pelbagai jenis warna



ABM : nota ringkas
            Tentang warna
             Kertas soalan


TEKNIK : soal jawab
                  Sumbang saran


LANGKAH 2
(10 MINIT)

Aras 2 : Analisis dan Aplikasi
·         Teknik campuran
·         Guru menunjukkan demonstrasi menghasilkan warna dengan menggunakan warna air (buncho)

-          Guru mencampur warna-warna asas di hadapan pelajar dengan menggunakan test tube bersaiz besar.
Screenshot_2015-11-02-00-44-56-441.png

1.      Murid membentuk satu bulatan besar di sekeliling guru  dan melihat guru membuat demonstrasi cara mencampur warna.
2.      Murid meneliti bahan-bahan yang akan digunakan.
3.      Sambil membuat demonstrasi, murid akan menjawab setiap persoalan yang disoal begitu juga dengan guru akan menjawab setiap soalan yang diajukan oleh murid.
Contoh : Guru :kenapa kita menggunakan at air, bukan
                         warna pensel?

               Murid : apakah akan terjadi jika kami tersalah
                            Mencampur warna?

4.      Murid memerhati dan meneliti cara  guru menghasilkan roda warna

DBAE : estetik seni

ABM : warna air (buncho)
            Berus
            Kertas lukisan A3
            Test tube



Teknik : soal jawab
              Demonstrasi
             

LANGKAH 3
(40 minit)

Aras 3 : penilaian dan penghasilan
             Produk
·         Murid menghasilkan karya masing-masing
·         Guru sebagai fasilitator

1.      Murid diedarkan bahan
2.      Murid mengaplikasikan isi pembelajaran yang diajar dari guru secara individu.
·         Langkah 1 – melukis bulatan (roda warna) di kertas A3
·         Langkah 2 – membancuh warna.
·         Langkah 3 – warna yang terhasil akan di sapu pada roda warna (kotak)
·         Langkah 4 – ulang langkah 3 sehingga roda warna sempurna
·         Buat kemasan pada roda warna

3.      Murid menghasilkan karya dengan bimbingan guru
4.      Murid bertanyakan soalan apabila mengalami masalah dalam penghasilan warna
5.      Guru sebagai fasilitator atau pembimbing.

DBAE : penghasilan
              Produk

Teknik : berpusat dari
               Murid
               Soal jawab

ABM : Kertas lukisan A3
            Warna air (buncho)
            Berus 




PENUTUP
(10 minit)



Apresiasi dan kritikan
·         Proses membuat penilaian
·         Guru memberi peneguhan dan pujian terhadap karya murid.

-          Penutup
-          Penilaian
-          Apresiasi
-          Kritikan
-          Rumusan

1.      Murid mempamerkan hasil karya di hadapan kelas. (Guru menggantung hasil roda warna pelajar)
2.      Murid diberi peluang untuk memberi pendapat mengenai isi pembelajaran pada hari tersebut
3.      Guru dan murid akan mula berbincang dengan menggunakan bahasa seni visual dalam mengkritik karya.
4.      Guru mengaitkan karya yang dihasilkan dengan kehidupan harian.
5.      Guru mengukuhkan semula tajuk pelajaran yang dipelajari hari tersebut.
6.      Seterusnya bagi mengingati kembali sesi pembelajaran, murid diedarkan sehelai kertas yang mempunyai peta pokok (I think) dan mengingati kembali penghasilan warna sekunder dan tertier.
7.      Murid mendengar kesimpulan daripada guru tentang hasil pembelajaran yang diajar.

DBAE : kritikan seni

Strategi : kaedah
                Perbincangan

Teknik : soal jawab

ABM : kertas peta pokok
                          



No comments:

Post a Comment

Terima kasih sudi singgah komen