RANCANGAN PENGAJARAN SENI VISUAL HARIAN PENDIDIKAN
Tarikh : 25
Oktober 2016
Hari : Selasa
Masa : 11.55pagi – 1.00 tengahari
Tingkatan : 4 Al- Bukhari
Mata pelajaran : Pendidikan
Seni Visual
Bidang : Tokoh Seni Halus Dalam
Malaysia ( Catan)
Tema : Peta Minda Kreatif(
I-think)
Objektif hasil pembelajaran :
Pada akhir pembelajaran, murid dapat :
Kognitif
:
Menerangkan hubungkait tokoh pelukis dengan hasil karya beliau
secara lisan.
Psikomotor
: Menghasilkan peta
minda kreatif tokoh seni halus
Malaysia
dengan menekankan unsur seni dan prinsip rekaan.
Afektif
: Memupuk semangat kerjasama dan berdisiplin dalam
aktiviti
menghasilkan
peta minda dengan kreatif dan kemas.
Pengetahuan sedia ada : murid
pernah mendengar nama tokoh terkenal yang ada di Malaysia
Penggabungjalinan Kemahiran : Mengetahui tentang kepentingan tokoh pelukis dalam
mata pelajaran seni.
KBKK
: Membentuk kerjasama kumpulan, menjana pemikiran,
mewujudkan pengetahuan yang baru.
Nilai : Kepekaan,
keberanian, bekerjasama ketekunan
dan berdikari.
Alat/bahan : gambar karya, nota, soalan, kad manila,
gunting, gam, helaian nota, pen marker, pen warna.
LANGKAH
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI PENGAJARAN DANPEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
SET INDUKSI
(3 MINIT)
|
·
Topeng muka
Murid meneka imej yang di visualkan melalui topeng muka.
Tokoh
catan
Tokoh Cetakan
Tokoh Arca
Tokoh Lukisan
Soalan :
1.
Siapakah
tokoh seni halus yang terkenal di
Malaysia?
-Tokoh
Catan
-Tokoh
Cetakan
-Tokoh
Lukisan
2.
imej pada
gambar diatas dikaitkan dengan apa?
-
tokoh seni
halus
Rumusan : Pembelajaran hari ini berkaitan dengan tokoh seni halus.
|
·
Murid diarahkan tampil ke hadapan untuk memakai
topeng muka yang telah disediakan oleh guru
·
Murid diajukan soalan tentang apakah nama tokoh yang
ditunjukkan melalui topeng muka
·
Murid berfikir dan menjawab soalan guru
·
Murid mendapat jawapan tentang pengajaran dan
pembelajaran pada hari itu iaitu tokoh seni
|
Strategi meneka sambil belajar
BBM:
Gambar tokoh
NILAI:
Pemerhatian
|
LANGKAH 1
( 10 minit)
|
-Penerangan tentang peranan tokoh seni
halus di Malaysia serta hasil karya beliau hasilkan.
|
·
Murid mendengar penerangan guru mengenai tokoh seni halus di Malaysia
·
Murid diedarkan dengan nota serta lembaran kerja oleh guru.
·
Murid bersoal jawab dengan guru
|
DBAE
Ø sejarah seni
BBM
Ø Nota
Ø Lembaran kerja
KBKK
Ø Memahami
Ø Kepekaan
KAEDAH
Ø Kuliah
Ø Perbincangan
|
LANGKAH 2
(15 minit)
|
- Aktiviti menghasilkan peta minda kreatif secara
berkumpulan.
Contoh peta minda :
Jenis carta alir
Jenis pokok
Jenis tulang ikan
Jenis kitaran
Jenis cabang
|
·
Murid mendengar arahan guru sebelum proses penghasilan karya dibuat.
·
Murid ditunjukkan contoh peta minda oleh guru.
·
Murid dibahagikan kepada kumpulan-kumpulan kecil.
·
Murid diberikan sampul yang mempunyai gambar dan maklumat berkaitan
tokoh seni halus.
·
Murid mengaplikasikan unsur seni dan prinsip rekaan dalam peta minda
yang dihasilkan mengikut kreativiti masing-masing.
·
Murid menghasilkan karya dengan berdisplin dan bekerjasama.
·
Murid bertanyakan soalan apabila menghadapi masalah dalam proses
penghasilan.
|
DBAE
Ø Penghasilan karya@produk
BBM
Ø Pen warna, kad manila,pen marker,
helaian nota, gam dan
gunting.
KAEDAH
Ø Berpusat pada murid
|
PENUTUP
(
3 minit )
|
Apresiasi dan Kritikan
Proses membuat penilaian dan kritikan
Ø Guru membuat kesimpulan tentang topik pembelajaran
hari ini yang bertajuk tokoh seni halus di Malaysia.
|
·
Murid berhenti daripada membuat aktiviti.
·
Wakil daripada setiap kumpulan tampil ke hadapan untuk mempamerkan dan
membentangkan peta minda kreatif masing-masing.
·
Murid dapat berkongsi maklumat daripada pembentangan yang dilakukan.
·
Murid berinteraksi bersama guru dalam mengkritik karya.
·
Murid mendengar kesimpulan daripada guru tentang hasil pembelajaran
yang telah diajar
|
DBAE
Ø Kritikan seni
STRATEGI
Kaedah perbincangan
|
No comments:
Post a Comment
Terima kasih sudi singgah komen