Rancangan Pengajaran Harian ( Kraf Tenunan)
Tarikh : 20 Julai 2016
Hari : Rabu
Waktu : 3 waktu
Masa : 7:20pagi – 8:40 tengahari
Tingkatan : 4 Sumayyah
Bidang : Kraf Tradisional
Unit
Pembelajaran : Kraf Tenunan(
sambungan aktiviti)
Tema
: Tenunan
Ringkas (Penanda Buku)
Objektif Hasil Pembelajaran :
Di akhir sesi pembelajaran,
murid dapat :
Kognitif : Menjelaskan secara
lisan jenis-jenis corak dan motif yang
terdapat
dalam Tenunan.
Psikomotor
: Menghasilkan tenunan ringkas dengan mengaplikasikan teknik
dan proses
penghasilan mengikut kreativiti sendiri.
Afektif : Memastikan
karya yang dihasilkan teratur dan berdisiplin
mengikut
arahan daripada guru.
Pengetahuan sedia ada : Murid pernah melihat kain
tenunan melalui pengalaman
langsung dan media massa.
Penggabungjalinan Kemahiran
: Matematik dalam pengiraan membuat tenunan.
KBKK : Kemahiran menganalisa, meneliti,
membuat kesimpulan.
Nilai :
Berdisiplin, kekemasan, kesabaran dan berkerjasama.
Bahan : Tali,
gunting,benang kait, kertas, kayu ais krim
LANGKAH
|
ISI
PELAJARAN
|
AKTIVITI
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
SET
INDUKSI
|
Permainan : Teka
Video
Tayangan video ( penggunaan penanda buku)
|
·
Murid
diarahkan menonton video lagu yang ditunjukkan oleh guru.
·
Murid
dikehendaki memberi tumpuan tentang lirik-lirik yang disampaikan oleh
penyanyi tersebut.
·
Murid
diacukan soalan tentang maksud tersirat di dalam video.
·
Murid
mendapat jawapan tentang pengajaran dan pembelajaran pada kelas itu iaitu
“Tenunan”
|
Strategi
·
untuk
menguji daya tumpuan pelajar.
BBM
·
Video
(lagu)
·
laptop
|
LANGKAH 1
|
·
Penerangan
secara ringkas tentang maksud, corak dan motif serta teknik dan proses dalam
tenunan.
·
(
ulangan balik topik secara ringkas)
pada minggu lepas)
|
·
Murid
diedarkan dengan nota dan soalan latih tubi oleh guru.
·
Murid
meneliti nota yang diberikan oleh guru untuk lebih memahami isi pembelajaran
pada hari tersebut.
·
Murid
menjawab soalan latih tubi yang telah diedarkan oleh guru.
·
Murid
bersoal jawab dengan guru tentang soalan tersebut.
|
DBAE
·
Sejarah
seni
BBM
·
Nota
·
Lembaran
kerja
·
Kertas
mahjong
Soal jawab dalam mengembangkan pengetahuan sedia
ada.
Perbincangan dua hala.
|
LANGKAH 2
|
·
Demontrasi
Aktiviti menghasilkan penanda buku tenunan dengan mengaplikasikan teknik dan
proses tenunan.
·
Peralatan
yang digunakan
|
·
Murid
tampil ke hadapan melihat demonrasi oleh guru.
·
Murid
memerhatikan demontrasi yang dilakukan oleh guru.
·
Murid
mendengar keselamatan penggunaan alat dan bahan dari guru.
|
DBAE
·
Estetika
seni
BBM
·
Gunting
·
Tali
·
Benang
kait
·
Kertas
·
Kayu
aiskrim
NILAI
·
Berdisiplin
·
Kekemasan
·
kesabaran
·
berkerjasama
|
LANGKAH 3
|
·
Aktiviti
murid menghasilkan penanda buku menggunakan teknik tenunan yang kreatif dan menarik.
|
·
Murid
mendengar arahan guru sebelum proses penghasilan karya dibuat.
·
Murid
diedarkan dengan alat dan bahan yang telah disediakan.
·
Murid
mengaplikasikan isi pembelajaran yang telah diajar oleh guru.
·
Murid
menghasilkan karya dengan bimbingan daripada guru.
·
Murid
bertanyakan soalan apabila menghadapi masalah dalam proses penghasilan karya.
|
DBAE
·
Penghasilan
karya atau produk
BBM
·
Gunting
·
Tali
·
Benang
kait
·
Kertas
·
Kayu
aiskrim
NILAI
|
PENUTUP
|
Apresiasi
dan Kritikan
Proses membuat penilaian dan kritikan terhadap
karya penanda buku yang dihasilkan oleh murid.
Guru membuat penilaian karya
·
Penutup
·
Penilaian
·
Apresiasi
·
Kritikan
·
Rumusan
|
·
Murid
berhenti daripada membuat karya.
·
Setiap
murid diarahkan kehadapan untuk mempamerkan dan membentangkan tentang hasil
karya mereka.
·
Murid
berkongsi pengalaman maklumat semasa penghasilan karya dilakukan.
·
Murid
berinteraksi bersama guru dalam mengkritik karya.
·
Murid
mendengar kesimpulan daripada guru tentang hasil pembelajaran yang telah
diajar.
|
DBAE
·
Kritikan
seni
Strategi
·
Kaedah
perbincangan dua hala
|
No comments:
Post a Comment
Terima kasih sudi singgah komen