RPH ( UKIRAN KAYU)
Tarikh : 20.10.2015( minggu 29)
Hari : Rabu
Waktu : 80 minit
Masa : 11.10 a.m – 1.45
p.m
Tingkatan : 2 Cemerlang
Bil. Pelajar : 30 orang
Bidang : Kraf Tradisional
Unit Pembelajaran : Ukiran Kayu
Tema : Motif Tradisional
dan teknik tebuk timbul dalam ukiran kayu
Di
akhir pembelajaran, murid dapat
kognitif : Membanding-bezakan
unsur-unsur motif ukiran tradisional dengan
betul dan mengetahui dan memahami teknik tebuk timbul seni ukiran
kayu dengan kategorikannya dengan
betul.
Psikomotor : Mengaplikasikan olahan motif
ukiran tradisional dan jenis-jenis silat
ke atas ukiran kayu dengan
menggunakan teknik tebuk timbul.
Afektif : Menghasilkan ukiran
berdasarkan kefahaman asas kraf ukiran dengan
bimbingan dari guru.
Pengetahuan sedia ada : Murid pernah melihat ukiran kayu pada
bikar-bikar gambar,
atau ukiran pada kerusi di rumah.
Penggabungjalinan
Kemahiran : Mengetahui tentang asas
ukiran tradisional & sejarah dan
tokoh ukiran kayu
KBKK :
Membanding beza, meneliti, memberi tumpuan, berimaginasi
Nilai :
Kepekaan, berdisiplin, Kekemasan dan kerjasama
Bahan dan alat : plaster of paris,
wood carving, kertas pasir dan gambar motif
ukiran kayu.
LANGKAH
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
SET INDUKSI
(5
MINIT)
|
|
|
-
Strategi
menguji kecerdasan minda,
TKP :
- Kecerdasan verbal linguistik
ABM :
- kertas manila bergambar ukiran kayu.
- power point( slaid)
|
LANGKAH 1
Pemerhatian
( 10 minit )
|
- Penerangan tentang sejarah tokoh kraf
ukiran kayu tradisional
- Jenis-jenis motif ukiran kayu tradisional.
- Pola Ukiran :
Teknik dalam ukiran kayu:
tebuk terus, tebuk separuh dan tebuk timbul.
- Edaran nota dan gambar motif-motif dalam
ukiran kayu.
Peralatan yang digunakan jika membuat ukiran
pada kayu
tukul dan wood carving
pahat
|
1.Guru memperkenalkan tokoh sejarah ukiran kayu.
-Wan Su Othman, Kelantan
-Encik Latiff Bin Long, Terengganu
Jenis-jenis ukiran kayu.
1.Ukiran Tebuk Tembus
dua jenis ukiran jenis ini, iaitu ukiran
tebuk tidak silat dan ukiran tebuk silat.
2.Ukiran Bunga Timbul
3. Larik
tebuk timbul
tebuk tembus
bersilat
Motif dalam Ukiran kayu:
-bunga (flora)
-haiwan (fauna)
-geometrikal
-kosmos
-kaligrafi)
Pola :
-Pola bujang
-Pola Pemidang
-Pola Lengkap
Jenis-jenis Silat:
Tembus Bersilat
Tembus Tak Bersilat Timbul Bersilat
Timbul Tak Bersilat
Jenis-jenis Silat:
|
ABM
-gambar rajah teknik ukiran kayu
-Gambar alatan dan bahan ukiran kayu
-nota
- power point( slaid)
-video penghasilan ukiran kayu menggunakan
teknik Tebuk timbul
-
Sejarah seni(dbae)
-
Pendekatan perkembangan
menyeluruh (kognitif,psikomotor,
afektif)
Nilai :
-yakin diri, tumpuan
Strategi
-Berpusatkan murid dan guru
|
LANGKAH 2
Penerokaan
(10 minit)
|
-bunga (flora)
-haiwan (fauna)
-geometrikal
-kosmos
-kaligrafi)
|
1.Murid memerhatikan karya ukiran sebenar
yang dibawa guru menggunakan blok plaster of paris menggunakan teknik tebuk
timbul dan motif flora.
.
2.Guru menunjukkan peralatan dan bahan bagi
menghasilkan Ukiran pada Blok Plaster of paris.
Peralatan dan bahan
-Blok plaster of paris 4x4
-Wood carving
-Kertas pasir
-Gambar motif
blok plaster of paris
Wood carving tool
Kertas pasir
3. Murid berbincang dan melihat kembali nota
dan gambar ukiran yang diberi guru.
4. Guru memantau dan bimbing murid mengolah
motif ukiran.
5. Murid menyiapkan motif ukiran secara
kerjasama kumpulan.
|
DBAE :
-estetik seni
ABM :
-Pensil
-wood carving
-Kertas lukisan
-karya
-gambar motif ukiran kayu
STRATEGI :
-berpusat guru
-kerja kumpulan
-kaedah tunjuk cara
Nilai:
Sabar, tekun ,
Daya Usaha dan Kebersihan
|
LANGKAH 3
Penghasilan
( 40 minit )
|
Motif geomatrik
motif flora
motif Haiwan
|
1.Guru memberi bahan dan peralatan kepada
murid unutk menghasilkan ukiran pada blok.
2.Murid diarah berada dalam kumpulan dan
mengolah motif ukiran kayu yang telah disediakan oleh guru.
3.Murid dikehendaki menghasilkan ukiran pada
blok menggunakan teknik tebuk timbul
secara berkumpulan berdasarkan gambar rajah motif yang telah
disediakan oleh guru.
4.Murid mula melukis dengan menggunakan
pensel dan mengukir motif yang telah dihasilkan ke atas Blok.
5.Guru memantau dan membantu murid
menghasilkan ukiran.
Contoh Ukiran
|
Kaedah:
-kaedah stesen
konstruktivisme
ABM :
-plaster of paris
-pensel
-pembaris
-kertas pasir
-karya
-gambar motif
KBKK:
Membezakan, membandingkan
Nilai :
-kerjasama, mematuhi arahan
|
Langkah 4
Apresiasi dan Kritikan
( 10
minit)
|
Apresiasi dan
Kritikan
Proses membuat penilaian dan kritikan
1.Penutup
2.Penilaian
3.
Apresiasi
4.Kritikan, dan
Rumusan
Konsep Budaya dan Warisan dalam menghasilkan
motif.
-
Motif Ukiran mempengaruhi peribadi dan
menjadi lambang identiti sesuatu bangsa.
-
Fungsi Ukiran di Masjid dan juga tempat
Ibadat. contohnya di tiang seri, mimbar ,pintu gerbang masjid sebagai lambang
murni niat pengukir untuk menghasilkan kraf yang indah.
|
1.Murid berhenti daripada membuat ukiran.
2.Murid dipanggil ke hadapan kelas secara
kumpulan untuk mempamerkan karya
mereka dan membentangkan hasil kerja mereka.
3.Guru mengaitkan motif yang telah dihasilkan
oleh murid iaitu flora ,fauna dan geomatrik dengan budaya disekeliling .
( motif geomatrik dan flora kebiasaanya
digunakan dalam masyarakat melayu Islam )
contohnya masjid dan tempat ibadat.
Manakala bagi motif Fauna ianya sesuai
digunakan bagi masyarakat china mahupun India dan kaum lain .( contohnya di
gereja dan kuil yang lebih menggunakan motif fauna seperti lembu ,kambing dan
sebagainya)
Dari segi seni Islam, pengukir juga tidak mementingkan
popularity dan pangkat dimana jika kita lihat pengukir tidak meninggalkan
nama mereka pada karya kerana yang
penting adalah jasa dan bakti mereka kepada agama dan bangsa.
.
4.Murid dapat berkongsi maklumat daripada
pembentangan yang dilakukan.
5.Murid mendengar kesimpulan daripada guru.
|
-konsep budaya dan warisan dalam setiap masyarakat.
-kritikan seni
STRATEGI
-kaedah perbincangan
Nilai
-yakin, berani, kerjasama
|
Penutup
( 5minit)
|
Aktiviti
pembersihan didalam kelas.
|
Guru menyuruh murid membersihkan kawasan
didalam bilik darjah.
Membuang sampah dan menyusun meja serta
kerusi kembali ketempat asal seperti
sedia kala PDP.
Guru memberi sedikit penenrangan kepada
murid bahawa tempat yang bersih akan memudahkan proses menimba ilmu dan juga
proses bagi guru melaksanakan Pdp.
|
Alat
Tong sampah dan plastik
sampah
Nilai:
Kerjasama,
dan kebersihan
|
please give ur respon after visit my pages =)
ReplyDelete