Search This Blog

Thursday 9 November 2017

Rancangan Pengajaran Harian ( Ukiran Kayu)



 RPH ( UKIRAN KAYU)


  Tarikh                         :  20.10.2015( minggu 29)
  Hari                             :  Rabu
  Waktu                        : 80 minit
  Masa                          : 11.10 a.m – 1.45 p.m
  Tingkatan                  : 2 Cemerlang
  Bil. Pelajar                 : 30 orang
  Bidang                        : Kraf Tradisional
  Unit Pembelajaran      : Ukiran Kayu
  Tema                          : Motif Tradisional dan teknik tebuk timbul dalam ukiran kayu

  Di akhir pembelajaran, murid dapat
           kognitif                   : Membanding-bezakan unsur-unsur motif ukiran tradisional dengan
                                             betul dan mengetahui dan memahami teknik tebuk timbul seni ukiran
                                             kayu dengan kategorikannya dengan betul.
           Psikomotor            : Mengaplikasikan olahan motif ukiran  tradisional dan jenis-jenis silat
                                           ke atas ukiran kayu dengan  menggunakan teknik tebuk timbul.
           Afektif                   : Menghasilkan ukiran berdasarkan kefahaman asas kraf ukiran dengan 
                                           bimbingan dari guru.

 Pengetahuan sedia ada      : Murid pernah melihat ukiran kayu pada bikar-bikar gambar,
                                             atau ukiran pada kerusi di rumah.
Penggabungjalinan Kemahiran    : Mengetahui tentang asas ukiran tradisional & sejarah dan
                                                       tokoh ukiran kayu
KBKK                                         : Membanding beza, meneliti, memberi tumpuan, berimaginasi
Nilai                                             : Kepekaan, berdisiplin, Kekemasan dan kerjasama
Bahan  dan alat                            : plaster of paris, wood carving, kertas pasir dan gambar motif
                                                       ukiran kayu.




     LANGKAH
         
     ISI PELAJARAN
   
AKTIVITI PENGAJARAN DAN    PEMBELAJARAN
   
         CATATAN

SET INDUKSI
  (5 MINIT)
  1. Gambar masjid  di kawasan Kelantan dan Terengganu.
  2. Gambar motif ukiran kayu Tradisioanal.
  3. Guru menunjukkan slaid power point tentang motif yang terdapat dalam ukiran kayu.
  1. Guru menunjukkan gambar ruang didalam Masjid yang terdapat motif ukiran kayu cengal di mimbar dan juga pintu Masjid kayu di jertih, Terengganu .

 
- Strategi
menguji kecerdasan minda,
TKP :
- Kecerdasan verbal linguistik
ABM :
- kertas manila bergambar ukiran kayu.
- power point( slaid)









LANGKAH 1
Pemerhatian
( 10 minit )

- Penerangan tentang sejarah tokoh kraf ukiran kayu tradisional

- Jenis-jenis motif ukiran kayu tradisional.

- Pola Ukiran

 


Teknik dalam ukiran kayu:
tebuk terus, tebuk separuh dan tebuk timbul.

- Edaran nota dan gambar motif-motif dalam ukiran kayu.



Peralatan yang digunakan jika membuat ukiran pada kayu

 

tukul dan wood carving


pahat

1.Guru memperkenalkan  tokoh sejarah ukiran kayu.

-Wan Su Othman, Kelantan
-Encik Latiff Bin Long, Terengganu
Jenis-jenis ukiran kayu.

1.Ukiran Tebuk Tembus
dua jenis ukiran jenis ini, iaitu ukiran tebuk tidak silat dan ukiran tebuk silat.
2.Ukiran Bunga Timbul
3. Larik

tebuk timbul

 
tebuk tembus bersilat
 
Motif dalam Ukiran kayu:
-bunga (flora)
-haiwan (fauna)
 -geometrikal
 -kosmos
 -kaligrafi)

Pola :
-Pola bujang
-Pola Pemidang
-Pola Lengkap

Jenis-jenis Silat:
Tembus Bersilat
Tembus Tak Bersilat  Timbul Bersilat
Timbul Tak Bersilat

Jenis-jenis Silat:
 

ABM
-gambar rajah teknik ukiran kayu
-Gambar alatan dan bahan ukiran kayu
-nota
- power point( slaid)
-video penghasilan ukiran kayu menggunakan teknik Tebuk timbul

 -  Sejarah seni(dbae)
-  Pendekatan perkembangan    menyeluruh (kognitif,psikomotor,   afektif)













Nilai :
-yakin diri, tumpuan
Strategi
-Berpusatkan murid dan guru


LANGKAH 2
Penerokaan
(10 minit)
  1. Perkenalkan karya ukiran yang sebenar menggunakan  blok plaster of paris sebagai ganti kayu.

  1. Memperkenalkan bahan dan peralatan dalam menghasilkan ukiran pada blok .

  1. motif ukiran

-bunga (flora)
-haiwan (fauna)
 -geometrikal
 -kosmos
 -kaligrafi)
 

  1. Guru menunjukkan demonstrasi dan teknik tebuk timbul pada blok ukiran plaster of paris.

  1. Setiap  murid dibekalan dengan gambar rajah  motif Ukiran Kayu

  1. Guru menunjukkan demostrasi pada ukiran blok dengan menggunakan  teknik tebuk timbul.



1.Murid memerhatikan karya ukiran sebenar yang dibawa guru menggunakan blok plaster of paris menggunakan teknik tebuk timbul dan motif flora.

 
.
2.Guru menunjukkan peralatan dan bahan bagi menghasilkan Ukiran pada Blok Plaster of paris.

Peralatan dan bahan

-Blok plaster of paris 4x4
-Wood carving
-Kertas pasir
-Gambar motif




 

blok plaster of paris


 

Wood carving tool

 

Kertas pasir


3. Murid berbincang dan melihat kembali nota dan gambar ukiran yang diberi guru.

4. Guru memantau dan bimbing murid mengolah motif ukiran.

5. Murid menyiapkan motif ukiran secara kerjasama kumpulan.



DBAE :
 -estetik seni

ABM :
-Pensil
-wood carving
-Kertas lukisan
-karya
-gambar motif ukiran kayu

STRATEGI :
-berpusat guru
-kerja kumpulan
-kaedah tunjuk cara




Nilai:

Sabar, tekun ,
Daya Usaha dan Kebersihan

LANGKAH 3
Penghasilan
( 40 minit )
  1. Murid dibahagikan kepada 3 kumpulan mengikut motif yang akan dihasilkan pada blok plaster of paris. 

  1. Setiap kumpulan menghasilkan motif Flora, geomatrik dan fauna dengan menggunakan teknik tebuk timbul.


 
Motif geomatrik



motif flora


motif  Haiwan







  1. Murid diberi masa untuk menghasilkan ukiran pada blok
  2. Aktiviti mengukir bermula.




1.Guru memberi bahan dan peralatan kepada murid unutk menghasilkan ukiran pada blok.


2.Murid diarah berada dalam kumpulan dan mengolah motif ukiran kayu yang telah disediakan oleh guru.


3.Murid dikehendaki menghasilkan ukiran pada blok menggunakan teknik tebuk timbul  secara berkumpulan berdasarkan gambar rajah motif yang telah disediakan oleh guru.


4.Murid mula melukis dengan menggunakan pensel dan mengukir motif yang telah dihasilkan ke atas Blok.

5.Guru memantau dan membantu murid menghasilkan ukiran.






Contoh Ukiran






Kaedah:
-kaedah stesen
konstruktivisme

ABM :
-plaster of paris
-pensel
-pembaris
-kertas pasir
-karya
-gambar motif

KBKK:
Membezakan, membandingkan

Nilai :
-kerjasama, mematuhi arahan
Langkah 4

Apresiasi dan Kritikan

 ( 10 minit)
Apresiasi dan Kritikan

Proses membuat penilaian dan kritikan
 1.Penutup
 2.Penilaian
 3. Apresiasi
4.Kritikan, dan
Rumusan

Konsep Budaya dan Warisan dalam menghasilkan motif.
-          Motif Ukiran mempengaruhi peribadi dan menjadi lambang identiti sesuatu bangsa.
-          Fungsi Ukiran di Masjid dan juga tempat Ibadat. contohnya di tiang seri, mimbar ,pintu gerbang masjid sebagai lambang murni niat pengukir untuk menghasilkan kraf yang indah.


1.Murid berhenti daripada membuat ukiran.

2.Murid dipanggil ke hadapan kelas secara kumpulan untuk mempamerkan karya  mereka dan membentangkan hasil kerja mereka.

3.Guru mengaitkan motif yang telah dihasilkan oleh murid iaitu flora ,fauna dan geomatrik dengan budaya disekeliling .

( motif geomatrik dan flora kebiasaanya digunakan dalam masyarakat melayu Islam )
contohnya masjid dan tempat ibadat.
Manakala bagi motif Fauna ianya sesuai digunakan bagi masyarakat china mahupun India dan kaum lain .( contohnya di gereja dan kuil yang lebih menggunakan motif fauna seperti lembu ,kambing dan sebagainya)

Dari segi seni  Islam, pengukir juga tidak mementingkan popularity dan pangkat dimana jika kita lihat pengukir tidak meninggalkan nama mereka pada karya  kerana yang penting adalah jasa dan bakti mereka kepada agama dan bangsa.
.
4.Murid dapat berkongsi maklumat daripada pembentangan yang dilakukan.

5.Murid mendengar kesimpulan daripada guru.


-konsep budaya dan warisan dalam setiap masyarakat.

-kritikan seni

STRATEGI

-kaedah perbincangan

Nilai

-yakin, berani, kerjasama

Penutup

( 5minit)

Aktiviti pembersihan didalam kelas.


Guru menyuruh murid membersihkan kawasan didalam bilik darjah.
Membuang sampah dan menyusun meja serta kerusi kembali  ketempat asal seperti sedia kala PDP.

Guru memberi sedikit penenrangan kepada murid bahawa tempat yang bersih akan memudahkan proses menimba ilmu dan juga proses bagi guru melaksanakan Pdp.
Alat
Tong sampah dan plastik sampah

Nilai:

 Kerjasama,
 dan kebersihan


1 comment:

Terima kasih sudi singgah komen